tirsdag den 3. januar 2012

Tomat suppe

Igår stod på tomatsuppe, en dejlig ret i dette danske vintervejr. Det er en ret jeg lærte at jeg en af de somre jeg tilbragte i køkkenet på en café i Odense,efterfølgende har jeg rettet den til efter hvad jeg synes, der er kommet fleregrønsager i og mængden af tilbehør er vokset.


Tomat suppe (6-8 pers ell. to dage)

- 1 spsk olie
- 4 gulerødder
- 2 løg
- 3-4 fed hvidløg
- 1 peberfrugt
- 6 ds flåede tomater
- 1 l vand
- 1/4 l madfløde
- oregano, salt og peber

tilbehør:
- creme fraiche
- pasta skruer
- bacon
- groft brød

Gulerødder, løg, hvidløg og peberfrugt skrælles og skæres i grove stykker og svitses i en tykbundet gryde. De flåede tomater tilsættes sammen med vandet og krydderier. Det skal stå og simre i 1½ - 2 timer og herfter have en tur med stavblenderen. Madfløden tilsættes og suppen koges igennem. Den serveres med det forskellige tilbehør, creme fraichen er min favorit.

Min juleferie sammen med de store forventninger man har til 12 dages sammenhængende fridage, forventningerne og glæden ved ferien dalede dog hurtigt da drengene lagde sig syge i starten af ferien, så manden, dog efter han havde fjernet væggen til børneværelset, men før han fik flyttet affaldet fra værelset. Da manden viste tegn på at komme oven på igen lagde jeg mig og tilbragte derfor nytårsaften alene under dynen. Sidste år brugte jeg nytårsaften med at læse til eksamen og troede ikke det kunne blive værre, næste gang  kan det da ikke andet end at blive hyggeligere. Håber jeres blev brugt i mere hyggeligt selskab. Godt nyår.

4 kommentarer:

  1. 3.gang er lykkens gang, så mon ikke jul/nytår 2012 bliver en succes ? Tomatsuppe fra bunden er og bliver det bedste. Lækker ser det også ud, mums

    SvarSlet
  2. MUMS hvor ser det lækkert ud! Og det lyder da vildt simpelt at lave...

    TAK for opskriften, den må prøves :o)
    Pia

    SvarSlet
  3. Tak for opskriften, den skal prøves, det er da lige vejr til at den skal laves imorgen.

    SvarSlet
  4. velbekomme, det er vildt simpelt og det smager så godt, det der tager mest tid er tilbehøret. En af mine absolut favoritter.

    SvarSlet